Kenapa baju bedah doktor warna hijau?



Gambar kredit to cik google=)

Seorang doktor biasa dilihat dengan pakaian serba putih yang melambangkan kebersihan. Tapi ketika masuk ke ruang pembedahan, doktor akan mengganti pakaian dengan baju berwarna hijau. Kenapa?

Warna hijau dipilih kerana selain selesa pada penglihatan, juga ternyata memiliki kontras warna yang tinggi terhadap warna merah dari darah. Hal ini tentunya sangat berguna dalam kegiatan pembedahan.

Selain itu, ditemukan fakta yang mengungkapkan bahawa warna hijau di baju pembedahan tersebut dapat membantu menyegarkan pandangan doktor dalam mengamati benda-benda yang warnanya merah seperti darah dan organ-organ tubuh selama masa pembedahan. Kerana jika melihat warna merah terus menerus dapat mengakibatkan menurunnya kepekaan terhadap warna merah, maka warna hijau dipilih untuk meneutralkan pandangan doktor.

Melihat warna merah terus menerus boleh menyebabkan ilusi nofa hijau pada latar-latar berwarna putih. Hal ini boleh mengganggu penglihatan doktor. Dengan menggunakan baju bedah berwarna hijau, ilusi ini diharapkan akan memudar dan tidak lagi menganggu penglihatan doktor ketika melakukan pembedahan.

Kongsi info ni..Di copy dari sini.. Sekian terima kasih.. Btw,banyak benda nak cerita pasal sekolah kene serang lebah,CERMIN MATA HILANG dan perjumpaan pengawas perpustakkan.. Tapi tak da mood sebab cik cermin mata dah hilang=(.. Em,lain kali mungkin?Insyallah='(

1 2697 budak baik:

Ezad Skytech said...

pernah baca kat mana entah..tak ingat...kalau tak selama ni..mana pernah tahu kenapa doktor bedah warna hijau..hee~

Animated Pink Pencil